Płyny eksploatacyjne
Pracę Twojego samochodu zapewnia silnik wraz ze zintegrowanymi z nim układami. Działanie ich uzależnione jest przede wszystkim od zapewnienia odpowiedniego rodzaju i poziomu płynów eksploatacyjnych. Każdy kierowca na bieżąco powinien sprawdzać ten poziom i w razie potrzeby uzupełniać je. Dla prawidłowej pracy pojazdu, a zwłaszcza po zakupie używanego auta bardzo ważne jest, aby pamiętać o płynach eksploatacyjnych i regularnie je wymieniać wg zaleceń producenta.
Płyny eksploatacyjne w samochodzie - rodzaje płynów eksploatacyjnych
Każdy użytkownik pojazdu powinien posiadać podstawową wiedzę, już nawet podczas starania się o prawo jazdy, co znajduje się pod jego maską samochodu oraz jakie płyny są potrzebne dla prawidłowej pracy zarówno silnika, jak i wszystkich jego podzespołów. Regularna kontrola w niektórych przypadkach może wręcz uratować samochód nawet przed poważną awarią.
Oleje silnikowe
Najważniejszy w samochodzie jest olej silnikowy. Ma on za zadanie utrzymanie odpowiedniego poziomu smarowania wszelkich elementów ruchomych znajdujących się we wnętrzu silnika. Zmniejsza on siły tarcia oraz jest nośnikiem ciepła powstającego podczas pracy silnika. Olej samochodowy odprowadza ciepło, przez co chłodzi silnik, zabezpieczając go tym samym przed zbyt szybkim zużyciem. Płyn ten pochłania też różne zanieczyszczenia. Wyróżnia się oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Do pojazdu należy wybrać produkt zalecany przez producenta, a jeśli dopuszcza on możliwość dowolnego wyboru, najlepiej wybrać olej syntetyczny, który dobrze sprawdzi się zarówno zimą, przy niskich temperaturach, jak i latem. Oleje silnikowe należy wymieniać wraz z filtrem oleju. Należy kontrolować poziom oleju.
Olej przekładniowy - Olej do skrzyni biegów
Wśród materiałów eksploatacyjnych wykorzystywanych w samochodach wymienia się też olej do skrzyni biegów. Tego typu oleje nazywa się przekładniowymi i stosowane są w każdej skrzyni manualnej. Olej przekładniowy czy to w skrzyni biegów, mechanizmach różnicowych, czy w sztywnym moście, stanowiącym tylną oś smaruje pracujące części, chroni przed korozją, chłodzi, przenosi moment obrotowy. W autach posiadających napęd 4x4 mogą być nawet 2 lub 3 mechanizmy różnicowe. W samochodach tylnonapędowych oraz z napędem 4x4 należy go wymieniać co 40 - 50 tys. km przebiegu. W przednionapędowych samochodach co 10 lat. Zwiększone opory przy pracy napędu powodują przyspieszone zużycie mechanizmów oraz głośną pracę. Olej przekładniowy w automatycznej skrzyni biegów starzeje się, tak jak olej silnikowy, choć nieco wolniej, ze względu na to, że tu olej przekładniowy nie ma bezpośredniego styku z paliwem. Nieterminowa wymiana tego płynu w skrzyni automatycznej może prowadzić do uszkodzenia tego drogiego mechanizmu. Oleje i smary należy dobierać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Płyn chłodniczy
Płyn chłodniczy, który pracuje w układzie chłodzenia to za olejem silnikowym drugi najważniejszy płyn do samochodu. Odpowiada on za chłodzenie silnika i utrzymywanie prawidłowej temperatury pracy, odbierając nadmiar ciepła z silnika. Przy zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodniczego na desce rozdzielczej może zapalić się odpowiednia lampka kontrolna. Wymiana płynu chłodzącego jest określona przez producenta. Jeśli producent samochodu nie podaje takiej informacji, najlepiej zmieniać go co pięć lat lub co 120 tys. km przebiegu. Po upływie tego czasu płyn chłodniczy traci właściwości antykorozyjne. Zadaniem tego płynu jest chłodzenie baterii w czasie gorących dni oraz podgrzewanie ich w panujących niższych temperaturach. Najlepiej wybrać dedykowany płyn chłodzący z odpowiednim składem chemicznym i o odpowiednim poziomie krzepliwości.
Płyn hamulcowy wspomagający układ hamulcowy
Sprawnie działające hamulce są niezbędne dla zapewnienia kierowcy bezpieczeństwa w samochodzie. Za odpowiednie ich funkcjonowanie odpowiedzialne są płyny hamulcowe. Do zbiornika płynu hamulcowego nie powinna dostawać się wilgoć obniżająca skuteczność hamowania. W charakterystykę tego środka wpisana jest higroskopijność, przez co płyn hamulcowy niestety pochłania wilgoć z otoczenia, co można zauważyć po tym, że spada skuteczność hamowania płynu hamulcowego. Woda zgromadzona zaczyna odparowywać i powstają pęcherze - tak zapowietrzeniu ulega układ hamulcowy. Jak widać, bardzo ważna jest regularna wymiana tego środka. Producenci samochodów zalecają wymianę płynu co 60 tys. km, lub po upływie 2 lat.
Płyn do wspomagania kierownicy
Płyn układu wspomagania jest istotny w układach hydraulicznych. W elektrycznym układzie wspomagania kierownicy nie trzeba pamiętać o nim pamiętać. Należy zwracać uwagę, czy nie doszło do jego zanieczyszczenia. Płyn uniwersalny powinno się wymieniać co 2 lub 3 lata. Jeśli stosuje się koncentrat, to zalecany przez producenta okres wymiany jet co 5 lub 7 lat. W przypadku stosowania koncentratu, należy co roku przeprowadzać kontrolę poziomu temperatury wrzenia oraz temperatury zamarzania płynu, a w razie potrzeby należy dolać koncentratu. Jego poziom w samochodzie powinien znajdować się między poziomem minimalnym, a maksymalnym. Płyn do układu wspomagania kierownicy, znajduje też zastosowanie w hydrokinetycznych automatycznych skrzyniach biegów. Producent określa konkretną specyfikację płynu i jego właściwości w instrukcji, którą posiada samochód.
Płyn do spryskiwaczy
Płyny do spryskiwaczy są niezbędne, zwłaszcza w okresie zimowym, ze względu na dużą ilość błota pośniegowego na ulicy, które trafia na szybę. Ważne, aby w okresie zimowym wykorzystywać wyłącznie płyn do spryskiwaczy zimowy, który nie zamarza. Używając do jesieni płynu letniego, czy zwykłej wody, koniecznie trzeba je zużyć, przed wystąpieniem mrozów i użyć odpowiedniego płynu zimowego, odpornego na ujemne temperatury. Jego brak powoduje utrudnioną widoczność w czasie jazdy, ryzyko otrzymania mandatu karnego za brak płynu w zbiorniczku, porysowanie szyby, rozerwanie zbiorniczka i uszkodzenie dyszy w przypadku zastosowania środka nieodpowiedniego do panującej pory roku.
Czynnik do układu klimatyzacji
Kolejnym płynem w aucie jest czynnik chłodzący, który wykorzystywany jest w klimatyzacji. Czynnik klimatyzacji jest kluczowy dla odpowiedniego działania tego układu. Jeśli poziom czynnika chłodzącego zmniejszy się, klimatyzacja w zauważalny sposób będzie pracować mniej wydajnie.
Pamiętaj, aby regularnie wymieniać i sprawdzać poziom wszystkich płynów dla prawidłowego działania układów w pojazdach.
Jak wyposażyć garaż — aranżacja garażu na 5!
Garaż jest przede wszystkim uważany za miejsce, gdzie parkuje się samochodem. Może okazać się jednak wyjątkowo praktycznym przydomowym warsztatem lub też świetnie zorganizowanym schowkiem. Urządzenia i narzędzia do prac ogrodowych, czy też narzędzia ...